angelinajanneke.reismee.nl

Alweer bijna 6 weken in Kenia!

De tijd vliegt voorbij. We zijn super druk met het schrijven van de trainingssyllabus voor MTAA en doen daarnaast nog een veldonderzoek, soms vragen we af of het niet te veel is

Wink
. Het veldonderzoek gaat over de trainingen van MTAA. Het veld is altijd erg leuk! Lieve mensen in een kleien huisje met te veel eten en een mok met thee, melk en wat kruiden.

Twee weken geleden zijn we naar de derde stad van Kenia, Kisumu, geweest. Kisumu ligt aan het Victoriameer, prachtig om te zien. Het staat bekend om de lekkere verse vis (tilapia). Dus wij met familie Lwanga (Mary, Silvanus and de 2 kids) vis eten, dit smaakte erg goed. Tijdens het eten met uitzicht op het meer, zagen we een schoolbus, vrachtwagen en vele auto’s in het meer gewassen worden. Dat de olie lekt is hier blijkbaar geen probleem. Ook erg bijzonder is dat de familie in de sloppenwijk woont, omdat ze daar het gevoel hebben dat het er veiliger is dan bij de rijkere wijken van Kisumu.

Afgelopen weekend hebben een wandeling gemaakt naar Lubinu (10 km) van Shianda vandaan. Heerlijk bijkomen op de rotsen en het mooie uitzicht. Uiteindelijk zijn we met de boda-boda (achter op de fiets bij iemand die je transporteert) naar huis gegaan. Deze fietsen hebben kussens op de bagagedrager, zodat je toch erg comfortabel zit.

De Kenianen zelf zijn over het algemeen vriendelijk, maar blijven je als ‘de blanke’ zien. De blanke betekent, dat je hoe dan ook rijk bent (dus ook als student). Voedsel, wanneer in overvloed, wordt altijd gedeeld met iedereen. Geen eten gaat verloren, en bewaren is lastig want de meesten hebben geen koelkast.

Voor wie zich zorgen maakt om de veiligheid, het valt bij ons gebied gelukkig wel mee. Helaas horen we wel geregeld over de aanslagen rond Lamu en Mombassa. Bussen worden gekidnapt, en vervolgens wordt iedereen neergeschoten en soms onthoofd. Echt schrikbarend. Net als de vliegtuigramp, niet te bevatten dat zulke dingen gebeuren in de wereld.

Liefs,

Janneke en Angelina

Elsa

Heej!!
Leuk om jullie verhaal te lezen, klinkt erg leuk allemaal. Heel veel plezier nog komende tijd :) en voorzichtig yijn he ;)
Liefs Elsa

Kirsten

Super fijn om even te lezen waar jullie mee bezig te zijn. Wel echt ontzettend bizar en eng dat laatste stukje over die aanslagen, wellicht is het gebruik van het lokale vervoer dan veiliger? Wees voorzichtig en geniet van de laatste maand!

Liefs Kirsten